De 10 terechte klachten van de leraar

Je hoort mij niet snel klagen, maar als we zo gaan beginnen, ja, dan dus wel.

Dit zijn de tien terechte klachten van de leraar; ik zal op een zomerdag eens een lofzang schrijven, maar daar is het nu het seizoen niet voor.

  1. Ik heb 150 leerlingen. Ik zie er gemiddeld zo’n 100-120 op een dag. Ik ken ze bij naam, ik weet waar ze goed/slecht in zijn, ik geef ze aandacht om beter te worden en ik corrigeer ze bij slecht gedrag, met dertig tegelijk en toch individueel. Vergeet het aantal lesuren dat ik op een dag werk; ik voer honderd feedbackgesprekken per dag. Daar word ik soms wel eens moe van, ja. Dat is de werkdruk in het onderwijs, níet het aantal gedraaide uren.
  2. Soms praten leerlingen met me in de pauze, over drugs en hoe ze moeten leren voor een proef. Er is geen flexibiliteit in het lesrooster om daarna zelf je pauzes te pakken, dus je hebt geen pauzes. Pauzes zijn eigenlijk een soort ingeroosterd wandelgangenoverleg. Dat hele moderne idee van flexibel werken, kan natuurlijk niet in het onderwijs – scholen die daar vrolijk mee experimenteren, maken vooral heel erg duur onderwijs. Een trein rijdt ook niet voor niets volgens dienstregeling.
  3. Op een rustige dag krijg ik 20 mailtjes, maar het kunnen er ook vijftig zijn – van leerlingen, collega’s, ouders, schoolleiding. Ik heb geen secretaresse die dingen voor me print en kopieert. Ik moet ICT-zaken regelen, de aanwezigheid van leerlingen bijhouden en cijfers digitaal invoeren. Is allemaal geen probleem, maar deze tijd heb ik dus wel nodig en daar is weinig over te vinden in de normjaartaak.
  4. Van Diemen vraagt zich af wat docenten doen in de 50% van hun werktijd dat ze niet lesgeven. Alsof je in je lessen een beetje voor je uit zit te kletsen en nooit iets hoeft voor te bereiden, geen dertig betogen op eindexamenniveau moet nakijken. Ik vraag me af wat hij in 100% van zijn werktijd doet, een beetje mailtjes beantwoorden, vergaderen? Ik heb in het bedrijfsleven gewerkt; het is niet vergelijkbaar. Ja, het onderwijs kan resultaatgerichter en efficiënter. Maar dat is een kwalitatieve verbetering die nodig is, niet een kwestie van uurtjes tellen. Zal ik je vertellen wat het verschil is met het bedrijfsleven? Ik kan nooit eens rustig naar de wc. Dat is werkdruk.
  5. Ik verdien niet genoeg. Ja, nu wel. Maar binnen een paar jaar zit ik in de hoogste trede en dan heb ik geen salarisverhoging meer van m’n 32e tot aan m’n pensioen.
  6. Ik heb meer nakijkwerk dan de leraar gym en ik krijg evenveel uren uitbetaald als hij.
  7. Ik heb minder nakijkwerk dan de leraar aardrijkskunde, want hij heeft voor zijn vak minder uren per week, en dus meer klassen binnen een gewone lesweek en dus meer leerlingen. Dat is ook niet eerlijk.
  8. Ik verdien ook niet meer dan die ene collega met een lagere opleiding en lagere klassen.
  9. En het is niet eerlijk dat ik nooit BAPO zal krijgen, en vroegpensioen, of pensioen op m’n 65e, en een vast contract – en dat is misschien allemaal nog zo erg niet, maar ik werk samen met collega’s die dat allemaal wel hebben en die dat in een vorige eeuw zomaar cadeau hebben gekregen.
  10. Tot overmaat van ramp hebben we twaalf weken vakantie per jaar. Twaalf weken! Het is om zot van te worden. Ik verveel me suf, behalve in de korte vakanties want dan verzuip ik in bergen nakijkwerk. Mijn kinderen vervelen zich suf en storen zich aan mijn nakijkwerk. Ik moet opvang voor ze regelen in de vakanties die niet gelijk lopen met de school waar ik werk. Ik geef veel te veel geld uit om ze te vermaken. Na de zomervakantie weten ze niet meer hoe het hoort – netjes aan een tafel zitten, de tafel van 4 of het ontleden van een zin. Docenten en leerlingen hebben dan drie weken nodig voordat alles weer naar behoren functioneert. De minister heeft nu een soort goocheltrucje uitgehaald, minder zomervakantie, maar nog net zoveel vrije dagen en meer lesuren. Snap jij het, snap ik het. Hoe dan ook, dat moet anders. Weg met die vakanties.

14 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Catherine Jansen schreef:

    Wat ik nog mis in het stuk is, dat je iedere 50/60/70 minuten weer opnieuw moet optreden, entertainen, voor een ander publiek. Dat is pas werkdruk, ik zie het een cabaretier nog niet doen, 8 keer per dag, 5 dagen in de week.

    Like

  2. Simooone schreef:

    Ik lees dit stuk nu pas. Stuk voor stuk terechte punten. Ben het et je eens dat het bedrijfsleven niet vergelijkbaar is. Ik werk daar nu, na tien tropenjaren in het onderwijs, en weet dat een uur werk, ook als het heel druk is, op kantoor echt iets anders is dan een uur in het onderwijs. Continu communiceren en aansturen vergt gewoon veel energie. Ik vind het bedrijfsleven een verademing. Tijd om te eten en naar het toilet te gaan, en in het weekend meestal vrij. Halleluja!

    Like

  3. Ik mis iets positiefs in het betoog : een paar succesjes, enkele lieve reacties van vertederende kinderen of b.v. een vriendelijke glimlach van een leerling die het fijn vindt dat je je zo uitslooft, want als jij het niet doet…..wie doet het dan ? Dat is werkdruk !

    Like

    1. michellevandijk schreef:

      Er komt zeker nog eens een positief stuk :). Maar dit waren de terechte klachten – in reactie op wat flauwe opmerkingen in de media; die blijven ook maar terugkomen, trouwens. Nu weer Beertema (PVV) met z’n ‘leraren zien er niet uit.’ Tja. Op onterechte klachten reageer ik niet…

      Like

  4. michellevandijk schreef:

    Ha, goed zo. Nee, ik heb wel sympathie voor de gymleraar, jullie hebben het niet makkelijker. Niet alleen moet je verschrikkelijk goed opletten, dat moet je ook nog eens doen in een veel grotere ruimte – buiten nog groter dan binnen. Daarbij hebben gymleraren eerder last van slijtage (heb ik van horen zeggen, ik weet het niet echt) en dat betekent dat op zekere leeftijd er andere taken ingevuld moeten worden omdat je geen fulltime lesrooster meer kan draaien. Dus zijn gymleraren ook vaak decaan, zorgcoördinator, enzovoorts.

    Ja, en die loonschalen, wat ik vooral wil zeggen; het systeem is niet fair. Ik heb geen beter idee, maar ik vind dat je in het onderwijs gewoon voor je uren betaald moet worden. Het is misschien wel zwaarder om lwoo les te geven, maar ik heb nu vijftig literatuurdossiers liggen van 4V van 10-15 pagina’s die ik heel rap doch zeer kritisch moet gaan nakijken en mijn lessen zijn ook weer niet zo easy dat ik dat tijdens de les doe…

    Like

  5. Sharon Kolk schreef:

    Hahahaha heerlijk stuk ikzelf ben dan de gymlerares is dit stukje (idd ik verdien hetzelfde maar ik moet dan ook nonstop opletten of ze geen rare capriolen uithalen of met elkaar op de vuist gaan, zo kan ik ook geen kopje thee drinken of uberhaupt de les uitlopen want dan ben ik niet meer verzekerd:-(
    En puntje 8, klopt niet helemaal volgens mij. Een 1e graads zit in LC EN 2e graads in LB, daarnaast is 18 leerlingen lwoo met alle problematiek vaak heftiger om les aan te geven dan 30 havo/vwo leerlingen. Tenninste zo ervaar ik het (ik vind daarentegen lwoo wel leuker:-))
    Maargoed neemt niet weg dat ik van de rest van je punten enorm heb genoten, ik sla hem op…..voor alle mensen die maar zeggen: ik had ook leraar moeten worden met al die vakanties….

    Like

  6. pionikko schreef:

    ik heb heel veel respect voor leraren, zou het zelf niet willen doen, bij ’t minste geringste krijg je klachten van ouders en leerlingen. Misschien kan je een andere job overwegen ? In het volwassenenonderwijs bvb. Leerlingen zijn tenslotte ook niet gebaat met niet-gemotiveerde, oververmoeide leerkrachten. Veel moed !

    Like

    1. michellevandijk schreef:

      Nou, zo erg is het met mij niet – maar dit is de realiteit van het lesgeven. Als iedereen die er net zo over denkt als ik ermee zou stoppen, was het helemaal bekeken met het onderwijs. De laatste weken zijn er wat artikelen in de kranten verschenen over leraren die niet mogen klagen, maar er wordt weinig moeite gedaan om te analyseren waar die onvrede dan uit voortkomt. Het gaat altijd over hoeveel uren leraren wel of niet werken, men staat niet stil bij de intensiteit van het werk.

      Like

  7. Insturen naar de krant; heel goed geschreven en heel herkenbaar! Dat niet naar de wc kunnen…

    Like

  8. sander ankerman schreef:

    hoe zit het met de toetsweken en studiedagen dan

    Like

      1. sander ankerman schreef:

        Hoi, het surveilleren is natuurlijk topsport alleen al vanwege het feit dat je wakker probeert te blijven of in die tijd je eigen werk probeert aftemaken. Of dat je vol verbazing bij 2 uurs toetsen al leerlingen na een half uur weer ziet opstappen, die zeggen dat ze klaar zijn. Of dat de toets zo ontzettend uitloopt dat je gelijk weer verder kan met lesgeven…………….Studiedagen, dat je graag iets nieuws wilt horen en misschien wel oplosseingen maar tot de conclusie komt dat je dat 5 jaar geleden met stickers oppplakken ook al hebt gehoord.

        Like

    1. michellevandijk schreef:

      Eens Sander, studiedagen en surveilleren, belangrijk maar helaas vaak slaapverwekkend.

      Like

      1. sander ankerman schreef:

        ach ja niet alleen slaapverwekkend, maar ook saai zeker als je moet surveilleren bij een toets van een vak dat je niet begrijpt bijvoorbeeld wiskunde d van 6 vwo. Tegenwoordig heb ik ook pauzewacht in de aula , dan kan je de leerlingen op een andere manier leren kennen,Wel leuk dat je wat terug kan doen voor de concierges haha

        Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s