Ik geloof niet dat ik een liefhebber ben van lijstjes in het onderwijs, maar af en toe geef ik een leerling een Kitkat omdat ze de beste was met een dictee, dus het idee snap ik. Maar help me nu even rekenen.
Er zijn 21 scholen ‘excellent‘ in Nederland (in het voortgezet onderwijs). We hebben in ons land ongeveer 650 scholen. Dus: 3% van de scholen heeft het predikaat ‘excellent’ gekregen. Hoera, de vlag mag uit. Een redelijk percentage, toch? In de klas zou dat betekenen dat ik één topleerling heb, de Kitkatleerling.
Nu heb ik kort naar dat rijtje gekeken en dan valt toch wel iets op: 7 van de 21 excellente scholen (dus: 33%) zijn gymnasia. Ja, dat is opmerkelijk. We hebben namelijk maar 38 zelfstandige gymnasia in Nederland. Dus terwijl de gymnasia maar 6% van het scholenbestand uitmaken (38 van de 650 scholen in NL), halen zij 33% van de topprijzen binnen.
En in leerlingenaantallen: er zitten zo’n 29.000 leerlingen op een gymnasium van in totaal 918.000 leerlingen in Nederland. In leerlingenaantallen nemen de gymnasia dus maar 3% van ons onderwijs in – maar wel 33% op die excellent-lijst. Het lijkt mij niet terecht om de scholen die al alle Kitkatleerlingen van de basisschool krijgen, nog meer Kitkats toe te stoppen. Zo creëer je overgewicht.
Trouwens, op het nieuws deze week: als iemand op z’n Citotoets 25% hoger scoort dan verwacht, wordt er een controle op fraude gedaan…
Maar ik weet hoe dit lijstje tot stand is gekomen: scholen melden zichzelf aan. En dan blijkt niet alleen dat het predikaat op basis van nogal subjectieve argumenten toegekend wordt, maar ook dat slechts 57 scholen zich hadden aangemeld. En dáárvan werden er 21 gekozen. Toppers hoor. Nou ja. Als de ijsberg bij de Titanic zo’n top had gehad, dan waren ze er wel omheen gevaren. Oftewel: je mag je best afvragen wat er gebeurt met alle scholen onder de toplaag.

Geef een reactie op Jos Reactie annuleren