Mannen en vrouwen en literatuur 2

‘We hebben het niet over armpjedrukken, er is geen wezenlijke reden waarom vrouwen minder goed zouden zijn dan mannen,’ schreef ik dinsdag, dus: hoe kan het dat vrouwen op literaire festivals, in redacties en bij prijsuitreikingen ondervertegenwoordigd zijn? Eerst de probleemanalyse: ik kreeg diverse reacties.

Reactie 1: je hebt helemaal gelijk.

Reactie 2: ik zie het probleem niet.

Heel gek, maar reactie 1 kwam van 100% vrouwen en reactie 2 van 100% mannen. Klinkt als minister De Geus die ooit zei: ‘De emancipatie is voltooid,’ en de kroegbaas die zegt: ‘Niet-rokers zijn hier ook welkom,’ en daarna een peuk opsteekt. Hoe dan ook, je kunt toch moeilijk ontkennen dat er een scheve verhouding in het literaire veld is; als je naar de cijfers kijkt, is dat duidelijk genoeg.

Maar er is wel een nuance: zo zijn er veel vrouwen onder de debutanten in de literaire markt, ze dringen alleen niet door tot de literaire prijzen/redacties/podia. De schrijfwedstrijd Write Now! heeft verschrikkelijk veel vrouwelijke winnaars opgeleverd. De Academica Debutantenprijs heeft dit jaar meer vrouwen dan mannen op de longlist. De nieuwe oogst is er dus wel, maar de vrouwen stromen niet door naar de top.

Hé, waar ken ik dit van? Zaten er niet ook vijftig vrouwen, vijf mannen bij mij in de collegezaal en bijna alleen maar mannen op de stoel van de hoogleraar? Vrouwen doen het beter op school, werken harder, maar stromen niet door naar de top. Het glazen plafond wordt meestal op verschillende manieren verklaard, simpel gezegd: bescheidenheid van de vrouw (niet assertief genoeg zijn om te zeggen dat je de beste bent), het old boys’network en de mannelijke kijk op wat goed werk is, en de vrouw die minder uren maakt op de tijden die ‘ertoe doen’: borreluurtjes. Is er echt een literair glazen plafond? Bah.

De voorgestelde oplossingen:

Virginia Woolf zei eigenlijk: geef elke vrouw een eigen kamer en een zak met geld en het komt wel goed. Een speciale subsidie voor schrijvende vrouwen?

Twitteraar @moor_joris stelde voor gelijkwaardige prijzen voor mannen en vrouwen in te stellen. Zoals de Oscars, niemand stoort zich er toch aan dat er een prijs is voor ‘Beste acteur’ en ‘Beste actrice’?

Maar willen vrouwen wel als vrouw beoordeeld worden in deze ‘gemengde sport’? Daar heb ik dan weer moeite mee. Ik geloof zelf toch vooral in veelzijdiger redacties en jury’s. En nogmaals: één excuustruus is dan niet wat ik bedoel. Wie goede literatuur wil selecteren, wil echt wel die literaire topvrouw in zijn selectieve clubje. Kijk dan eens in die grote vijver debutanten en vis daar het talent uit. Het ligt voor het oprapen.

Lees hier bericht 1 over ‘Mannen en vrouwen en literatuur’.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s