Onderwijs: de kracht van herhaling?

Deze week in de herhaling: meer geld naar de lerarenopleidingen! Toffe ideeën zodat we dan het toekomstige lerarentekort oplossen!

Het is niet bewezen dat het werkt, maar als we onze ideeën blijven herhalen, gaan mensen er misschien in geloven?

Dat dachten ook de Nederlandse gemeenten, zij kwamen deze week met een nieuw peuterscenario. Nee, zeker geen ‘staatsschool’, maar het is wel nodig dat alle kinderen op tijd naar school gaan, ook al is bewezen dat onze voorschool nu niet werkt.

Ik heb mijn mening hier al over gegeven, dus die herhaal ik dan ook. Er is namelijk geen nieuw onderzoek dat mijn bevindingen achterhaald maakt, er is geen verandering in de praktijk die optimistischer stemt. Dus lees en denk, lees en denk en laat de discussie in de Tweede Kamer dan uitgaan van onderzoek en praktijk, niet van politici die hun puntjes willen scoren.

Alle peuters naar school? ‘De peuterleerplicht is niet het gouden ei voor de taalachterstand. Het mag ook geen alternatief zijn voor zorg die nu onvoldoende op maat is. Begin er zeker niet aan voordat het peuteronderwijs kwalitatief op niveau is: begin er voorlopig maar helemaal niet aan.’ Gepubliceerd in de Volkskrant.

 Meer geld naar de (beginnende) leraren? Nee, meer geld naar de blijvers, minder lesuren per week en ruimte voor ontwikkeling. Gepubliceerd op Joop.nl.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s