Zittenblijven is duur

Mijn zoon is tien jaar en hij zit in groep 6. Volgens staatssecretaris Sander Dekker hoort hij bij de zittenblijvers en dat kost de staat € 6500,-. Als hij een dag later was geboren, had hij de staat € 6500,- bespaard. Hè?

Zittenblijven is ouderwets en duur, vindt Dekker, dat moest maar eens over zijn. Er zijn verschillende redenen om het daar niet mee eens te zijn, maar ik begin bij het langer kleuteren: dat betreft dus mijn zoon. Hij is geboren op 31 december. Hij zou 5,5 zijn toen hij naar groep 3 mocht, maar wij lieten hem langer kleuteren. Als ouders en leerkrachten daartoe besluiten, meestal vanwege de sociaal-emotionele ontwikkeling (‘het is nog een echte kleuter’, niet zo gek bij een kind van vijf!), dan is dit volgens het systeem een doublure. Maar ben je op 1 januari geboren, dan is het geen enkel probleem om 2,5 jaar te kleuteren! Men moest ooit ergens de grens trekken, maar laten we er geen idiote conclusies aan verbinden; anders kunnen we verloskundigen misschien waarschuwen de decemberkindjes nog wat langer binnen te houden, met het oog op de onderwijsloopbaan van het kind?

Bovendien, wat is het voor oplossing om dan voorscholen in het leven te roepen? Je mag niet blijven zitten, je mag wel een jaar eerder naar school: hou je moeder voor de gek, in beide gevallen is het een jaar extra onderwijs! Kost de voorschool geen € 6500,- per jaar? En zullen we eerst wachten tot de voorschool effectief is gebleken, voordat we daar oplossingen in zoeken?

Goed, misschien was Dekker naar de krant toe niet erg duidelijk en had hij het niet over de kleuterdoublures. Het andere grote doublurejaar is het voorexamenjaar. Zomerscholen moeten nu gaan oplossen dat zoveel leerlingen dan blijven zitten. Interessant. Wie betaalt de zomerschool als een leerling blijft zitten omdat hij een jaar lang heeft zitten lummelen? Is de zomerschool voor ongemotiveerde pubermonsters ook net zo effectief als in de genoemde experimenten? Hebben jullie onderzocht hoeveel leerlingen een doublure doen vanwege motivatie, hoeveel vanwege niveau? Want wat doen we als een kind de zomerschool niet wil doen? Als de ouders een wereldreis gepland hebben? Als de ouders zeggen: ‘Ik vind het prima als hij blijft zitten.’? En wie geven er les aan de zomerschool in dit voorexamenjaar, de beste eerstegraads docenten, mag ik hopen, maar dat is vast te duur? Zitten de leerlingen daar ook met 32 in een klas, dat is toch niet effectief? Maar in kleinere groepen is het toch weer te duur?! En hoe succesvol waren die experimenten eigenlijk, 86 procent mocht alsnog over naar het volgende jaar (ja, is ook zielig anders, na al die moeite), maar hoeveel procent is daarna gezakt voor het examen, slaagde niet voor de vervolgopleiding? Trouwens, denken jullie echt dat wij een kind laten doubleren op één of twee vakken?! Beste meneer Dekker, bent u wel eens bij een rapportvergadering geweest waarin deze besluiten worden genomen?

Heb vertrouwen in de docenten die na lang wikken en wegen, in overleg met (kind en) ouders naar de beste oplossing zoeken en soms voor doublure kiezen… De inspectie controleert al op doorstroom. Moeten er nog meer mannen met rekenmachientjes gaan bepalen hoe wij ons onderwijs invullen?

Eén stap verder: als zittenblijven in veel gevallen geen optie meer is, dan zakt een leerling een niveau lager. Van 4 havo naar mbo, bijvoorbeeld. Dat is prima, we kunnen immers niet allemaal staatssecretaris worden. Maar wat kost het de staat nu eigenlijk, zo’n downgrader?

Volgens het CPB missen we namelijk wel 900 miljoen euro per jaar omdat zittenblijvende leerlingen later de arbeidsmarkt betreden. Zo hé! Goed dat dát een keer uitgerekend is. Nu kunnen we ook buitenlandreisjes verbieden en het gap year. Ik twijfel nog over al die zomerscholen, in de zomer zouden ze ook kunnen werken, dat levert tóch meer op. Studeren is ook te duur, maar dat wisten jullie al, dat mag iedereen nu zelf betalen. Misschien handiger om dat dan ook over te slaan, dan ben je eerder op de arbeidsmarkt! Maar wacht… toekomstige generaties moeten echt beloven geen kinderen te krijgen, want weet je wat dat de staat kost?! Dan ben je maanden zwanger, en al die vrouwen gaan parttime werken en die mannen soms ook, schandalig! Mantelzorg is trouwens ook duur. Ziek zijn. Medicijnen. Het enige wat nog een beetje betaalbaar is tegenwoordig, dat is doodgaan. Hoewel… dan derft de overheid toch ook belasting- en premie-inkomsten?

 

Lees je mijn blog met plezier? Steun ook mijn fictie met een duimpje! Klik hier en lees meer over het project ‘Darko’s lessen’. 

4 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Raf Feys schreef:

    Themanummer van Onderwijskrant (Vlaanderen) over de vele onzin die over zittenblijven wordt verteld door onderzoekers, beleidsmensen e.d. http://www.onderwijskrant.be, nr. 171 (oktober 2014)

    Like

  2. Lennaert Wong schreef:

    Leuk hoe een cijfer dat door mijn collega’s is uitgerekend door een minister en/of de pers uit verband wordt getrokken om daarmee terechte verontwaardigde reacties uit te lokken om het politieke debat mee in te gaan. De kostenafweging die gemaakt wordt is goed, maar niet zou niet zo klinisch moeten als bovenstaand is beschreven. Nederland is een van de laatste landen waarbij het onderwijs grotendeels met overheidsgeld wordt gefinancierd, een van de weinige pluspunten van dit land eigenlijk.

    Like

    1. michellevandijk schreef:

      Mijn verontwaardiging betreft dan ook de klinische reactie ván de minister, die snel conclusies verbindt aan deze cijfers, zonder het onderwijsveld te raadplegen.

      Like

      1. Lennaert Wong schreef:

        Hij wordt niet gehinderd door enige vorm van kennis, hoogstens kennissen. Dat is politiek, een vies spelletje of een koude oorlog tussen een steeds krimpende groep idealisten, realisten en machtswellustelingen. Maar over cijfers gesproken, maak jij ook geen cijfers over de resultaten van je leerlingen ? Is een cijfer altijd de maatstaf voor de groei, ontwikkeling in een vak en het klaar zijn voor het volgende jaar ? Is dat altijd juist ? Ongetwijfeld minder klinisch bepaald en geïnterpreteerd dan hierboven.

        Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s