Echte bazen in het onderwijs zijn wij, René Kneyber en ik, hierboven op de ministersstoelen, maar kort daarna waren wij vechtersbazen in het debat over het lerarenregister. Dit was mijn minuutje:
Slechts één vraag telt in het debat over het lerarenregister: wordt de leerling er beter van? Nee, want de leraar wordt er niet beter van. Een slechte docent kan vinkjes zetten, hier en daar een cursus volgen, zonder zichzelf te ontwikkelen, want het register legt geen link met de praktijk. Leerlingen, collega’s en leidinggevenden doen dat wel: professionaliteit ontwikkel je in die leergemeenschap.
Er is geen landelijk oordeel mogelijk over wat goed is in het onderwijs of wat goed is voor de individuele ontwikkeling van een docent. Het lerarenregister suggereert dat lesgeven net zo’n exacte wetenschap is als geneeskunde. Ik kan jullie op tien manieren werkwoordsspelling uitleggen en ze zijn allemaal even effectief, maar een arts moet weten welke van de tien medicijnen de minst dodelijke bijwerkingen geeft.
Opnieuw wordt zonder steun van de leraren een kostbare, tijdrovende onderwijsvernieuwing ingevoerd. Het is een schijnoplossing. Denkt u dat ze in de grote steden, met het grootste lerarentekort ooit in 2017, ook nog eens leraren gaan ontslaan als ze op 1 januari niet geregistreerd staan? Als een politicus z’n puntjes wil scoren, zal hij zeggen van wel. Maar nogmaals: wordt de leerling daar beter van?
Het Onderwijscafé werd in de Eerste Kamer georganiseerd door de LSVB, VVD en Onderwijscoöperatie.