Minder lessen per week!

Ik heb ooit geleerd: een wijs mens bouwt zijn huis op de rotsen. Met tijdelijk geld bouw je op zand. Eén golf, één griepgolf en je hebt niets meer. Ik wil dat onze toekomst, de toekomst van mijn leerlingen,  mijn kinderen, de toekomst van het onderwijs en van ons land, rotsvast staat. Ik wil geen zandkastelen. Ik wil geen luchtkastelen. Ik wil goed onderwijs voor iedereen in Nederland.

Speech bij de lerarenstaking, 6 november 2019, gefilmd door de NOS.

In het voortgezet onderwijs is het lerarentekort minder zichtbaar, maar het is al jaren dramatisch. Klassen gaan niet naar huis, ze krijgen een studie-uur, een flexuur, een tussenuur. De aanmeldingen voor lerarenopleidingen blijven teruglopen. Een langdurig zieke leraar wordt niet vervangen, alle klassen krijgen een uurtje minder. Docenten in opleiding geven les aan examenklassen. Geen schoolleider durft het hardop te zeggen, want dan heb je geen nieuwe eersteklassers meer. Een paar jaar geleden werden mensen nog ontslagen omdat ze hun bevoegdheid niet haalden, nu maalt niemand erom, de inspectie vraagt er niet naar, de cijfers van bevoegdheden worden bewust vaag gehouden, het maakt allemaal niet uit.

Maar het maakt wel uit. Onze leerlingen verdienen beter, het is nodig voor de onderwijskwaliteit en wij verdienen beter, we worden overspoeld door het werk, we verzuipen. Mijn voorbeelden zijn geen incidenten, dit gebeurt structureel en daarom moet er ook een structurele oplossing komen: geld voor werkdrukvermindering, een collectieve afspraak, minder lessen per week.

Tegen mijn leerlingen zeg ik, als ze er soms een rommeltje van maken: ‘Elke dag is weer een nieuwe kans. Je kunt het bij mij nooit voor altijd verknallen.’ Dat is mijn onderwijshart. Maar wat ik onmogelijk cynisch en verdrietig vind van deze regering, is dat er ook in het tijdelijke geld dat vrijdag gevonden was, geen cent, geen woord zelfs besteed werd aan meer kansengelijkheid, terwijl daar nadrukkelijk voor gepleit was. Al die problemen die ik noemde, zijn juist op bepaalde scholen in bepaalde wijken dubbel zo heftig aanwezig. En dit kabinet accepteert het dat sommige kinderen met bijlessen en examentraining makkelijker op hbo of uni komen dan andere zonder schaduwonderwijs. Het is een trage ramp in de samenleving om de toenemende scheiding tussen rijk en arm maar te laten gebeuren. Op een kloof kun je óók niet bouwen. En mijn onderwijshart verzet zich daartegen, het maakt me boos.

Maar ik zeg tegen mezelf en tegen jullie: elke dag is weer een nieuwe kans om het goed te doen voor álle leerlingen in Nederland. Ik zeg het tegen de regering: pak deze kans nu eindelijk om ons onderwijs te verbeteren voor álle leerlingen in Nederland. En ik zeg het tegen jullie, lieve collega’s: wees solidair met elkaar en hou vol, want alle sectoren, alle scholen in alle buurten, alle leerlingen verdienen beter en we stoppen niet tot het overál goed is.

Één reactie Voeg uw reactie toe

  1. Petra Vendel schreef:

    Je hebt het zo goed en zo mooi verwoord! Bedankt!!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.