Oproep aan onze juffen en meesters

Wat is een goede leraar op de basisschool? Iemand die een klas van dertig kinderen kan enthousiasmeren en kalmeren. Iemand die in die klas van dertig elk kind voldoende persoonlijke aandacht kan geven. Iemand die een evenwichtig lesprogramma kan plannen en uitvoeren. Iemand die kalm en rustig, steeds opnieuw uitlegt wat een persoonsvorm is, hoe je grote getallen optelt. Iemand die mijn kinderen leert om fouten te maken en weer op te staan. Iemand die kritisch denkt, die nieuwe ideeën en programma’s uitprobeert, de actualiteit volgt en plaatst in de klas als dat nodig is, maar onnodige vernieuwingen nooit slaafs navolgt.

Maar het is niet genoeg. Dat heeft iemand bedacht, ik weet niet wie, maar het ministerie van OCW is al lang geleden begonnen deze gedachte erdoor te duwen: onze leraren zijn niet goed genoeg. Ze zijn niet goed in rekenen en taal. Ze weten niet wanneer de grondwet ingevoerd is.

Het is nogal gek dat we dit allemaal zijn geloven: dat ze onkundig of onwetend zijn, en dat daar iets aan moet gebeuren. Natuurlijk tref ik wel eens een juf die een hele andere grammatica hanteert dan ik en dat doet pijn aan mijn oren. Of ik tref iemand die geen gym mag geven. Meestal lossen ze dit op met de duo-banen: juf A. geeft op maandag taalles en op donderdag geschiedenis, want daar is ze geweldig goed in, juf B werkt op de andere dagen en zij is meer van natuur en techniek en doet de gymles. Verder zouden basisscholen dit probleem ook wel kunnen oplossen met de deskundigheidsbevordering van iedereen die al op de school werkt.

Maar alle toekomstige pabo-studenten moeten in een toelatingsexamen laten zien dat zij alles weten van aardrijkskunde, biologie en geschiedenis. Hun algemene ontwikkeling dus. En die toelatingsexamens komen naast de al ingevoerde eisen van taal en rekenen.

Hè? Maar ze hebben toch een havodiploma? Dat is toch al het bewijs van hun  ‘hoger algemeen vormend onderwijs’? Jammer dan ramadan, zouden mijn havoleerlingen zeggen. Op de pabo is je havodiploma niets meer waard. Tegen zulke diplomadevaluatie verzet ik me.

Wie lesgeeft aan havo en vwo weet dat het memoriseren van grote hoeveelheden informatie echt een vwo-vaardigheid is. Een makkie voor een vwo’er, een bijna onmogelijke uitdaging voor de havoleerling (lees de link!). En de pabo’s weten dat ook, want ze hebben al wat geëxperimenteerd onder hun huidige studentenpopulatie en dat ging niet goed (geen link, inside information!).
Ik krijg daardoor nog een ander gevoel bij deze idiote toetsen: een rottig, stinkend vermoeden dat hbo-opleidingen het liefst vwo’ers binnenhalen, omdat zij wél (en zonder vertraging) hun diploma halen. Geld in het laatje.

Wat ik weet van ons basisonderwijs: Nederlandse kinderen zijn er erg gelukkig en we scoren internationaal gezien echt niet slecht. Ik tref juffen (weinig meesters) die mijn kinderen aan het leren zetten. Ze hoeven geen wandelende encyclopedie te zijn. Ze moeten de klas in beweging krijgen en veel liefde en aandacht geven – en dat gebeurt.

Aan het rijtje voorwaarden dat ik hierboven schetste, wordt voldaan, alleen aan de laatste voorwaarde niet: waar zijn de kritische denkers? Hoe kan het dat de leerkrachten die nú aan het werk zijn, de lerarenopleiders en andere betrokkenen, zich niet verzetten tegen deze idiote toetsen voor hun toekomstige collega’s? Vinden ze het dan echt nodig dat de volgende generatie juffen en meesters van een hoger niveau is dan zijzelf? Vinden ze zichzelf niet goed genoeg? Dat weiger ik te geloven. Kom op juffen en meesters, schop dit systeem omver!

 

Vind je m’n blog leuk? Zou je meer willen lezen? Klik hier op de link en geef me een duimpje.

2 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Lennaert Wong schreef:

    Michelle,
    als voormalig leerkracht op het kunstzinnig voortgezet onderwijs heb ik van nabij gezien hoe aan de ene kant leerkrachten met veel enthousiasme, passie kinderen iets willen bijbrengen. Ook heb ik gezien dat er leerkrachten zijn die misschien wel orde kunnen houden, leuke verhalen vertellen en/of orde kunnen houden, maar niet mensen zowel als groep en/of individueel echt kunnen inspireren. Het bevestigde allemaal de verhalen die ik van mijn ex-vrouw hoorde. Daarnaast weet ik uit statistische bronnen, die openbaar zijn trouwens, dat er een overschot aan leerkrachten dreigt op de arbeidsmarkt en dat probeert men op deze wijze ook wat tegen te gaan. Echter zoals gewoonlijk slaat men daarin wat door.

    Like

  2. Jeroen Meyer schreef:

    Ik verzet mij niet, omdat ik zelf heb gezien in mijn PABO-tijd en nu nog steeds zie dat er studenten met de opleiding bezig zijn, waar ik mij van afvraag wat die te zoeken hebben voor de klas. Geen basisniveau en al helemaal geen HBO-niveau aanwezig. Te lang en te vaak zijn er studenten de hand boven het hoofd gehouden, zodat ze uiteindelijk toch de opleiding konden afronden. Mijn insteek is altijd of mijn eigen kind bij zo’n persoon in de klas zou mogen zitten. Steeds vaker lijkt/is het antwoord nee en daarmee indirect een diskwalificatie van de opleiding.

    Wat is er mis met het niet weten wanneer de Nederlandse grondwet is ingevoerd? Dat is een basisprincipe die onze samenleving maakt tot hoe die is. Als leerkracht ben je verantwoordelijk om kinderen kennis te laten nemen van onze samenleving met de normen en waarden die daarbij horen. Dit is basale feitenkennis, die iedere Nederlander zou moeten weten en al helemaal een leerkracht op een Nederlandse basisschool. Als leerkracht dien je boven de stof te staan en een voorbeeld te zijn voor de leerlingen.

    Je stelling of de huidige manier van toetsen de juiste oplossing is,betwijfel ik net zo zeer. Het lijkt eerder een krampachtige reflex, die politiek gemotiveerd is. Het is eerder verstandig om de devaluatie van de PABO-opleiding tegen te gaan:

    -Geen propedeuse, is direct van de opleiding
    -MBO-studenten die wensen door te stromen, aanvullende reken/taaltoets laten doen.

    HAVO-scholieren moeten inderdaad, zoals je betoogt, direct toegang krijgen tot de PABO. Maar nog eens kritisch kijken naar het curriculum kijken van HAVO kan denk ik geen kwaad. Want als praat met mijn oudere collega’s en welke vooropleiding zij hebben genoten, voordat zij naar de Kweekschool gingen, dan krijg ik de indruk dat die hoger was, dan de huidige HAVO.

    Feit is dat er op dit moment in Nederland mensen voor de klas staan, bij wie ik me afvraag of die ooit de PABO hadden mogen afronden. Hopelijk dat bij de komende generaties leerkrachten, deze vaststelling achterwege kan blijven.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s