Misschien ben je geen leraar en vraag je je af waar we moeilijk over doen. Iedereen wil toch beter onderwijs? En dat lerarenregister legt dat vast?
Zo werkt het niet. Lees hieronder waarom, maar teken dan ook hier de petitie. Ja, ook ouders, burgers, niet-leraren. We hebben jullie steun nodig.
1. Wij willen ons onderwijs terug
In de laatste twintig jaar werd het onderwijs steeds minder van de leraar en steeds meer van de politiek. Er was een parlementaire enquête nodig om destijds te bewijzen dat de Tweede Fase zonder steun van de leraren was ingevoerd en dat dat niet zo’n goed idee was. Toch blijft dit de aanpak in de politiek. Het lerarenregister is een politiek instrument. Wij willen ons onderwijs terug.
2. Minder werkplezier = minder leraren
Natuurlijk willen wij allemaal meer bevoegde, bekwame leraren voor de klas. Dat is moeilijk met een lerarentekort, maar dat tekort vergroot je als het werk weer ietsje minder leuk wordt. Werkplezier heb je als je zelf een deel van je werk kunt invullen, bijvoorbeeld in welke richting je je ontwikkelt. Het lerarenregister beperkt de mogelijkheden juist en beperkt dus ook het werkplezier.
3. De onbekwame leraar blijft
Wie denkt dat het register een eind zou maken aan onbekwame docenten voor de klas, komt bedrogen uit. Stel, ik draai al twintig jaar dezelfde lessen – en die lessen zijn niet zo goed. Dan ga ik een dag naar een congres en training en doe nog wat van die dingen, ik drink daar koffie, maak een praatje, knik vriendelijk en draai de volgende dag weer dezelfde lessen. Maar voor het register word ik goedgekeurd. Het functioneren van docenten moet op school besproken worden, daar gebeurt het.
4. Nee tegen papieren tijgers!
Kortom, het doel (meer bekwame docenten) heiligt de middelen niet; de middelen gaan dit doel zelfs niet bereiken. Zeg nee tegen papieren tijgers – daar hebben we er al genoeg van in het onderwijs, maar ook in de zorg bijvoorbeeld. Dat is belastinggeld dat verkeerd gespendeerd is, dat is tijdverspilling. En het is nu tijd om zulke ontwikkelingen te stoppen.
Kijk ook hier nog eens naar het nos-item over het lerarenregister. En teken.
Helemaal eens met Michelle. Wat vinden jullie van de uitspraak die een schoolleider mij eens toevertrouwde:” de beste leraren zijn niet bepaald de leraren die hun portfolio goed op orde hebben in tegenstelling tot degenen die hart voor de zaak hebben en professioneel bezig zijn om het beste uit de leerlingen en zichzelf te halen, want daar ben je professional voor, maar ik moet ze wel ” aanpakken” = dwingen om een portfolio in te vullen want daar word ik op afgerekend” . Wat een wereld niet?
LikeLike
Hallo Michelle,
Kom op voor je beroepsgroep! Je leeft in de polder anno 1980..het onderwijs moet mee veranderen! Een register is één van de mogelijkheden om duidelijk te maken dat er kwaliteit gevraagd wordt van een leraar! Het zal het vak gewicht geven en meer potentiële leraren aantrekken. Dat is mijn stelligste overtuiging.
Koffiedrinken tijdens symposia, ja wellicht, maar jij gaat alleen uit van de slechte intentie van de mens(= je collega). Gemotiveerde leraren die bij willen blijven en geïnspireerd willen blijven zijn er ook en… die worden van een koffie en praatje met collega ook beter ( in plaats van zich op te sluiten in het lokaal). Bestrijd het juiste, de werkdruk en de invloed van de politiek etc, maar een transparant en efficiënt register maakt iedere leerkracht, dus het onderwijs beter!! Bestrijd dat dus niet! Dat iseen gemiste kans!
LikeLike
Helemaal goed, maar het register is niet transparant. Eerst terug naar de tekentafel dus.
LikeLike