Stel, je bent docent. Je vakantie gaat (3, 2, 1, NU!) in. Nog even een BBQ hier en daar, kusjes en knuffels en zwaaien naar de school. DOEI!
Oh, als ik een euro zouden krijgen voor iedereen die wel eens tegen me zegt ‘maar je hebt ook wel veel vrij’, had ik al drie jaarsalarissen verdiend.
Mijn stokpaardje is de soms onredelijke werklast van de docent, dus zo lekker zit het toch niet met al die vrije tijd. Het probleem is wat mij betreft in twee punten samen te vatten: 1. De piekbelasting kan erg hoog zijn (denk aan de weken rondom rapporten, extra veel nakijken en vergaderen, terwijl er zo min mogelijk lesuitval mag zijn); 2. Er zijn veel taken die niet goed verrekend worden (bijv. docent Nederlands kijkt meer na dan een docent gym) en dat geeft frustratie.
Niet iedereen is het met dat laatste punt eens. Je zal maar een leraar gym zijn die z’n uren wel maakt. Er zijn vast ook leraren Nederlands die wel elke dag om drie uur klaar zijn met hun werk. En hoeveel tijd besteden we nu eigenlijk aan mail? En aan kopiëren, godnondeju? Ik weet het ook niet.
Er moet een onderzoek komen, een grondig, gedegen en precies onderzoek dat laat zien tot in hoeverre de taaklast van een docent ook overeenkomt met de praktijk. Denise Hupkens is zo’n onderzoek gestart, eerst vanuit haar eigen situatie, maar het probleem bleek veel groter te zijn. Vakbonden en andere organisaties zijn huiverig om zich bij haar aan te sluiten, maar docenten en scholen zouden dat lef wel moeten hebben. Het is niet Don Quichot tegen de windmolens. Het is een reëel probleem dat gebagatelliseerd wordt. Dus ga naar de website DIT Fairtrade en meld je aan.
Lees eerdere stukken die ik schreef over werken in het onderwijs: