De Kitkatleerling

Ik geloof niet dat ik een liefhebber ben van lijstjes in het onderwijs, maar af en toe geef ik een leerling een Kitkat omdat ze de beste was met een dictee, dus het idee snap ik. Maar help me nu even rekenen.

Er zijn 21 scholen ‘excellent‘ in Nederland (in het voortgezet onderwijs). We hebben in ons land ongeveer 650 scholen. Dus: 3% van de scholen heeft het predikaat ‘excellent’ gekregen. Hoera, de vlag mag uit. Een redelijk percentage, toch? In de klas zou dat betekenen dat ik één topleerling heb, de Kitkatleerling.

Nu heb ik kort naar dat rijtje gekeken en dan valt toch wel iets op: 7 van de 21 excellente scholen (dus: 33%) zijn gymnasia. Ja, dat is opmerkelijk. We hebben namelijk maar 38 zelfstandige gymnasia in Nederland. Dus terwijl de gymnasia maar 6% van het scholenbestand uitmaken (38 van de 650 scholen in NL), halen zij 33% van de topprijzen binnen.

En in leerlingenaantallen: er zitten zo’n 29.000 leerlingen op een gymnasium van in totaal 918.000 leerlingen in Nederland. In leerlingenaantallen nemen de gymnasia dus maar 3% van ons onderwijs in – maar wel 33% op die excellent-lijst. Het lijkt mij niet terecht om de scholen die al alle Kitkatleerlingen van de basisschool krijgen, nog meer Kitkats toe te stoppen. Zo creëer je overgewicht.

Trouwens, op het nieuws deze week: als iemand op z’n Citotoets 25% hoger scoort dan verwacht, wordt er een controle op fraude gedaan…

Maar ik weet hoe dit lijstje tot stand is gekomen: scholen melden zichzelf aan. En dan blijkt niet alleen dat het predikaat op basis van nogal subjectieve argumenten toegekend wordt, maar ook dat slechts 57 scholen zich hadden aangemeld. En dáárvan werden er 21 gekozen. Toppers hoor. Nou ja. Als de ijsberg bij de Titanic zo’n top had gehad, dan waren ze er wel omheen gevaren. Oftewel: je mag je best afvragen wat er gebeurt met alle scholen onder de toplaag.

Kit Kat candy bar bench illusion


7 reacties op ‘De Kitkatleerling

  1. Dat is weer een mooie analyse Michelle!

    Ik denk dat veel scholen denken flikker op met je lijstjes, ik heb wel wat beters te doen dan formulieren invullen en jury’s rondleiden.

    Like

  2. Ik heb dat lijstje gisteren met verbazing gekeken. Mijn conclusie was gelijk. Ik vroeg me af of het soms ook te maken had met het feit dat gymnasia geen last hebben van schaalvergroting. Nog iets anders wat me opviel: waarom er geen scholen uit oost en west Nederland op staan. Las in de Volkskrant, dat er kritiek op deze lijst was omdat er nogal wat scholen in de lijst zeer slecht scoren.

    Like

    1. Dat dacht ik wel toen mijn zoon op de peuterschool (!) chips kreeg uitgedeeld van een juf, of eierkoeken met slagroom. Maar in alle eerlijkheid, ik vind dat het voortgezet onderwijs niet de opvoeder moet zijn in gezond eten. Dat heeft ook geen zin, ouders geven het voorbeeld, niet een van je twintig leraren op de middelbare school. Kinderen kopiëren eetgedrag van hun ouders en vrienden, niet van mij. In pauzes gaan ze naar de supermarkt, daar kopen ze zakken chips als lunch. Dat is pas ongezond en daar doe je als leraar/school niets tegen, ik snap gewoon niet dat die kinderen van hun ouders genoeg geld hebben om allemaal extra’s te kopen…

      Je snapt wel dat ik niet dagelijks snoep uitdeel, misschien één keer per jaar. En dan zou het toch een beetje een trieste beloning zijn als ik met appels kom aanzetten. Die eten ze ook niet direct op en voor je het weet liggen er fruitresten door het hele lokaal. Ja ja, zelfs hier is over nagedacht: welke beloning geeft geen rotzooi?

      Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.