#MailArie – als staken niet genoeg is

Veertigduizend stakers op het Malieveld waren niet luid en duidelijk genoeg? Dan maar persoonlijk en direct. Mail naar de minister(s) van onderwijs (via hun woordvoerders, https://www.rijksoverheid.nl/persinformatie-ministerie-van-ocw/woordvoerders) en deel je noodkreet op de sociale media met #MailArie.

Mijn #MailArie:

Hooggeachte heer Slob,

Graag deel ik met u mijn onderwijservaring in de hoop dat u daarmee de urgentie ziet van investeren in het (voortgezet) onderwijs. Ik ben teamleider op een brede school in Rotterdam, het Libanon Lyceum. Ik leid een afdeling bovenbouw vwo.

In mijn afdeling werken vooral eerstegraads docenten, als we die kunnen vinden. Op mijn school werken veel docenten in opleiding en veel onderbevoegde docenten. Voor een goede, ervaren, bevoegde docent is het al zwaar werken in de bovenbouw met examenverantwoordelijkheid, voor beginnende docenten is dit nog veel pittiger.

Je kunt gaan aftellen tot juni wanneer het eerstvolgende examendrama zich zal voordoen, omdat mensen niet in staat zijn hun examenprogramma’s goed uit te voeren. Niet gek dat zo veel beginnende docenten afhaken, maar ik verlies juist ook die ervaren academische docenten – bijvoorbeeld omdat ze een veel rustigere baan bij een ministerie kunnen krijgen.

In een grote stad als Rotterdam lopen de achtergronden van leerlingen uiteen en dat zie je op alle scholen terug. We moeten echt strijden voor kansengelijkheid. Tegelijkertijd zie je juist daar hoe moeilijk het is voor bijvoorbeeld vmbo-scholen op Zuid om de goede docenten te vinden.

We zitten in een neerwaartse spiraal van leraren die steeds zwaarder overbelast worden en leerlingen die steeds slechter onderwijs krijgen. Dit is een maatschappelijke nachtmerrie, een verschrikkelijke basis voor de toekomst.

En dan is het bijzonder pijnlijk om op een stakingsdag te horen dat er al ‘heel veel geld’ naar het onderwijs gaat. Misschien bedoelde u het primair onderwijs? In mijn ogen is het wel kwalijk om een hele sector zo simplistisch weg te zetten, alsof we klagen over iets wat we al wel hebben gekregen.

Andere suggesties vanuit het ministerie zijn net zo beledigend, bijvoorbeeld: ‘Als meer mensen fulltime werken, is het probleem al opgelost.’ Bijna niemand in de bovenbouw kan nog fulltime werken, omdat je al fulltime werk hebt met een parttime aanstelling.

De eis van een werkweek van 20 uur is in internationaal verband volledig logisch – en gezien de situatie van het voortgezet onderwijs urgent en keihard nodig.

Als u denkt dat de besturen het geld niet goed besteden, dan moet u daar eens onderzoek naar laten doen en consequenties aan verbinden. Maar maak eerst de 20-urige lesweek tot een basisafspraak in de cao en regel de gelden die daarvoor nodig zijn. De leraren verdienen het, de kinderen verdienen goed onderwijs.

Met vriendelijke groet,

M. van Dijk


Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.